Responsive image

2.1. Verslag van het Forum over secundaire...

Download de app voor meer functionaliteit.

2.1. Verslag van het Forum over secundaire...

2.1. Verslag van het Forum over secundaire correcties (bijlage I)

               In sommige lidstaten kunnen of moeten er volgens de verrekenprijswetgeving "secundaire transacties" worden verricht om de feitelijke winsttoerekening in overeenstemming te brengen met de oorspronkelijke verrekenprijscorrectie ("primaire correctie"). Er kan dubbele belasting ontstaan doordat de secundaire transactie zelf mogelijkerwijs ook fiscale gevolgen heeft en in een correctie kan resulteren ("secundaire correctie").

               In een vragenlijst van het Forum is een balans opgemaakt van de situatie in de lidstaten op 1 juli 2011, en daarbij is gebleken dat er sprake is van uiteenlopende wettelijke bepalingen en praktijken met betrekking tot secundaire correcties, die kunnen leiden tot dubbele heffing in de EU.

               In het verslag worden de algemene aspecten van secundaire correcties gepresenteerd en aanbevelingen gedaan over hoe een eventuele dubbele heffing in deze context kan worden aangepakt. De lidstaten waar secundaire correcties niet verplicht zijn, worden geadviseerd dergelijke correcties niet toe te passen om dubbele heffing te voorkomen. De lidstaten waar secundaire correcties wel verplicht zijn, worden geadviseerd in mogelijkheden en middelen te voorzien om dubbele heffing te voorkomen. Deze aanbevelingen gaan evenwel uit van de veronderstelling dat de belastingplichtige te goeder trouw handelt.

               Voortbouwend op de EU-moeder-dochterrichtlijn[6] wordt in het verslag aanbevolen om secundaire correcties in de EU te kwalificeren als fictieve dividenden of fictieve kapitaalstortingen. Dienovereenkomstig garandeert de moeder-dochterrichtlijn dat geen bronbelasting wordt geheven over uitkeringen van een dochteronderneming aan haar moedermaatschappij in de EU.

               Voor gevallen die niet onder de moeder-dochterrichtlijn vallen, wordt in het verslag de procedure van de repatriëring beschreven en wordt aanbevolen hiervan gebruik te maken in het kader van een onderlingoverlegprocedure die beschikbaar is uit hoofde van het respectieve toepasselijke dubbelbelastingverdrag, of zelfs in een vroeger stadium. Verder wordt aanbevolen dat de lidstaten geen sancties opleggen met betrekking tot de secundaire correctie.

               De aanbevelingen in het verslag zien op de meeste gevallen van dubbele belasting die voortvloeien uit de verschillende praktijken in de lidstaten met betrekking tot secundaire correcties.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.